Caroline Le Méhauté

Caroline Le Méhauté (°1982, Toulouse)
Lives & works in Brussels (BE)
Media: drawing, sculptures, installations, video

Works
Ancrer le réel (2020) | 50 x 200 cm | Normandy peat & binder on wood
Ancrer le réel
Mécaniques des roches XXXIV (2020) | 40 x 30 cm | watercolor & black stone on paper
Mécaniques des roches XXXIV
Graphein 4 (2019) | edition of 3 | 80 x 60 cm | cyanotype on paper
Graphein 4
Négociation 60 - Echappée verticale (2014) | edition of 2 | 20 x 80 x 50 cm | video-installation & wood
Négociation 60 - Echappée verticale
Land LXXXXIV (2013) | 56 x 74 cm | watercolor & black stone on paper
Land LXXXXIV
Tout sujet déplace avec lui son horizon XXV (2017) | 84 x 64 cm | pigments & binder on paper (framed)
Tout sujet déplace avec lui son horizon XXV
Topologie du vide XXV (2017) | 40 x 40 cm | black stone & acrylic on paper (framed)
Topologie du vide XXV
The reverse (2018) | 10 silkscreen | 56 x 82 cm | powder of vulcanic rock on paper - image of the soil of Mars, taken by the robot Curiosity
The reverse (2018)
Biography

Née en 1982, Caroline Le Méhauté vit et travaille à Bruxelles et à Toulouse. Après une maitrise en Arts plastiques et une spécialisation en Sémiotique de l’Art (Toulouse), elle poursuit son cursus à l’Ecole nationale supérieure des Beaux-Arts de Marseille d’où elle sort diplômée en 2007. Cette même année, elle participe à la Biennale des Jeunes créateurs d’Europe et de la Méditerranée, en Italie.

Depuis lors, son travail est présenté dans des expositions personnelles et collectives dont: la Médiatine (Bruxelles); château de Servières (Marseille); Block T (Dublin); Postfuhramt Ouest, (Berlin); Marseille-Provence 2013 Capitale Européenne de la Culture; Spazio Testoni (Bologne); Musée National du Burkina Faso (Ouagadougou).. Ses œuvres figurent dans diverses collections privées et publiques : Fond communal d’art contemporain (Marseille) ; ¬¬Artothèque Leo Lagrange (Paris) ; 1% Collège Olympe de Gouges (Marseille). Elle reçoit le Prix Art [ ] Collector 2020.

Poétique et politique, le travail de Caroline Le Méhauté interroge intimement notre rapport au monde, à travers une réflexion sur la matière, l’espace et le temps. Partant d’éléments du terrestre et de l’Espace, ses sculptures, installations, dessins et vidéos, de même que sa pratique sonore, proposent un élargissement du regard. C’est ainsi que l’artsite questionne l’immensité, l’imperceptible et l’incommensurable présents à l’intérieur de nos expériences sensibles.

Text

Behind Caroline Le Méhauté’s approach and way of working lies a constant process of self-questioning about how we are in the world: how we place ourselves, the position we take, and the subsequent impact that can have, including in it this permanent state of “negotiation“ and adaptability.

In the current epoch of dematerialisation, the visual artist’s sculptural work cannot fail in its impact: its essence is its physical presence and material existence. Whether frontal or immersive, it seizes the onlooker’s bodily attention and turns it into a palpable experience of time and space. The present, past and future live together; they carry the movement and transformation. Le Méhauté’s relationship to life and all living creatures proposes natural and industrial materials in semantic movements going backwards and forwards in time and questioning the usual dichotomy between nature and culture.

In Caroline Le Méhauté’s work, the earth, as Septembre Tiberghien has commented, “constantly updates both past and present, without interrupting its continuity in any way. Hence this impression of timelessness emanating from most of the artist’s pieces, which seem to belong simultaneously to an age-old heritage and a near and distant future. (1)

Caroline’s works settle into layers signifying an unbroken progression in time. Nature is understood as a dynamic reality and the principle of all movement (Aristotle). Hence the selected materials, which consistently make sense in this context: at the heart of the artist’s work is peat, a unique ecosystem in itself, a real organic conservatory, a microcosm that has become rare and precious…

Between ontology, topology and metaphysical questioning, Caroline Le Méhauté shapes different densities of existence, which reveal themselves with strength and silence. Her works are potentially charged with the immensity of what has gone before us; in the current era, described as Anthropocene, they call, at the very least, on our state of awareness and watchfulness over the shadow carried by Man.

Pascale Viscardy

(1) Septembre Tiberghien/ Article in L’ART MEME n° 63, page 42

Groot Park 2
3360 Lovenjoel
Visiting hours
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