Anton Cotteleer

She's not a modern type (2020) | 18 x 33 x 22 cm | bronze, metalpaint
She's not a modern type
After eight (2020) | 126 x 106 x 63 cm | wood, fabric, acrylic resin, nylon powder, epoxy resin, paint
After eight
Single-tailed (2020) | 105 x 45 x 40 cm | stool, acrylic resin, iron, nylon powder, epoxy resin
Single-tailed
Crawling (2019) | 150 x 150 x 43 cm | polyester - stainless steel - industrial paint
Crawling
Pink espace piece (2019) | 93 x 68 x 38 cm | polyurethaan resin - iron - textile - wood
Pink espace piece
Sheer-to-waist (sculpture) (2017) | 120 x 88 x 88 cm | acrylic resin - nylon powder - iron
Sheer-to-waist (sculpture)
A big decorative piece (2019) | 90 x 160 x 80 cm | acrylic resin - epoxy resin - nylonpowder - iron - textile - wood
A big decorative piece
Perfect (2018) | 129 x 47 x 125 cm | terracotta - epoxy resin - felt powder - iron - textile
Perfect
Selected Exhibitions
Group exhibition
-
A shade of pale blankets
-
Selected Art Fairs
Art Rotterdam 2020
-
Art Brussels 2019
-
Art Rotterdam 2018
-
Selected News
Liebes Ding - Object love
-
Over het verlangen en de troost
-
Object love
-
Blickachsen 10
-
Biography

Anton Cotteleer is een van Belgiës best bewaarde geheimen. Al van de start van zijn artistieke carrière eind jaren negentig kiest de kunstenaar voor een doorgedreven onderzoek van het medium beeldhouwkunst. Deze zoektocht resulteert in een gelaagd en coherent oeuvre. Nochtans laat hij zich niet beperken door een statische en onveranderlijke beeldtaal, maar gaat hij aldoor op zoek naar andere mogelijkheden en nieuwe inspiratiebronnen.

In zijn sculpturen transformeert hij menselijke en dierlijke vormen en alledaagse elementen uit de traditionele ‘Vlaamse’ huiskamer tot vreemde surrealistische objecten. De kunstenaar maakt herhaaldelijk gebruik van (pre-Ikea) voorwerpen en motieven uit de huiselijke sfeer maar grijpt evengoed terug op voorbeelden uit en verwijzingen naar de geschiedenis van de beeldhouwkunst. Net zoals vele contemporaine schilders zich laten inspireren door foto’s en bestaande beelden neemt Anton Cotteleer als beeldhouwer deze praktijk over en baseert hij zich tijdens het maakproces niet rechtstreeks op de menselijke figuur maar op afbeeldingen ervan die hij filtert en vervormt.

Een centraal gegeven in het werk van de kunstenaar is de huid van de sculptuur. Door het gebruik van een bizarre kleur of patroon, door het toevoegen van een vreemdsoortig materiaal zoals haar of hars en vooral door het aanbrengen van een laag tot stof vermalen vilt legt hij duidelijke accenten. De dikwijls fluweelzachte textuur die de sculpturen hierdoor krijgen, werkt aantrekkend en afstotend tegelijk. In combinatie met de stilistische schoonheid en een poging tot technische perfectie onthullen Anton Cotteleers sculpturen en installaties een soort ingehouden spanning en creëren ze een benauwend en bevreemdend effect. Via een gefragmenteerde figuratie en een merkwaardige mix van realisme en stilering toont Cotteleer een duidelijke signatuur en meer nog realiseert hij een herkenbaar eigen en uniek beeldend universum. Muffigheid, seksuele geladenheid, vervreemding en ontwrichting zijn slechts enkele kernbegrippen om het complexe sculpturale oeuvre van Anton Cotteleer te proberen doorgronden.

Door op een persoonlijke en soms intuïtieve manier bepaalde beeldelementen te kiezen en te combineren dwingt hij de toeschouwer tot een actieve beschouwing van elk kunstwerk. Door het gebruik van voornoemde elementen en verschillende technieken zit de complexiteit van het beeld ook reeds vervat in de wijze waarop hij zijn werk tot stand laat komen. In die zin ontsluieren zijn sculpturen gelijk een en ander over hun totstandkoming, het metier én het medium beeldhouwkunst.

Als kunstenaar en docent oefent Anton Cotteleer een invloed uit op een jongere generatie beeldhouwers en houdt hij de vinger aan de pols. Hoog tijd dus om zijn werk de aandacht en het platform te geven dat het verdient. In juni 2014 werd hij de laureaat van de Prijs voor Beeldhouwkunst van de Stad Mechelen – Grote Prijs Ernest Albert. Met de tentoonstelling Behind The Curtain in De Garage in Mechelen en met de gelijknamige monografische publicatie wordt het belang van zijn oeuvre verder onderstreept. Deze publicatie en de tentoonstelling willen niet alleen een synthese bieden van de hoogtepunten uit het oeuvre van de kunstenaar maar richten zich evenzeer op de toekomst.

Koen Leemans
Directeur Cultuurcentrum Mechelen