Caroline Le Méhauté

Caroline Le Méhauté (°1982, Toulouse)
Woont & werkt in Brussel (BE)

Available works
Négociation 78 - Civilisations
Négociation 102 - Consensus
Négociation 104 - Consensus
Négociation 103 - Consensus
Gallery exhibitions
Into The Distance
-
Art fairs
Art Brussels 2022
-
Art on Paper 2021
-
External exhibitions
Biennale Nova_XX
-
Activité des obliques
-
Biography

Née en 1982 à Toulouse, Caroline Le Méhauté vit et travaille à Bruxelles. Après une maitrise en Arts plastiques et une spécialisation en Sémiotique de l’Art à l’Université Toulouse Jean Jaurès, elle poursuit son cursus à l’Ecole nationale supérieure des Beaux- Arts de Marseille d’où elle sort diplômée en 2007. Cette même année, elle participe à la Biennale des Jeunes créateurs de l’Europe et de la Méditerranée, en Italie.
Depuis lors, son travail est présenté dans des expositions personnelles et collectives dont: la Médiatine (Bruxelles), The Elemental (Palm Springs, Californie), Block T (Dublin), Postfuhramt Ouest (Berlin), Marseille-Provence 2013 Capitale Européenne de la Culture, Spazio Testoni (Bologne), Musée National du Burkina Faso (Ouagadougou). Ses œuvres figurent dans diverses collections privées et publiques : Fond communal d’art contemporain (Marseille), Artothèque Leo Lagrange (Paris), 1% Collège Olympe de Gouges (Marseille).
Quatre monographies ont été publiées sur son travail : Activité des obliques, éditions Art [ ] Collector (2020) ; Horizons, Usine Utopik (2016) ; Le calcul des Moments, Centre Cultu- rel Wolubilis (Bruxelles-2014) ; Créer en creux, éditions Muntaner (France-2013).
Empreintes des lois de la nature, les formes poétiques de Caroline Le Méhauté interrogent intimement notre rapport au monde, à travers une réflexion sur la matière, l’espace et le temps. Partant d’éléments du terrestre et de l’Espace, ses sculptures, installations et vidéos, de même que sa pratique sonore, proposent un élargissement du regard. C’est ainsi que l’artiste questionne l’immensité, l’imperceptible et l’incommensu- rable présents à l’intérieur de nos expériences sensibles.
Comment se situer? Comment se positionner? Comment prendre place? Telles sont les questions développées dans la création de Caroline Le Méhauté. Laquelle met en perspective l’impact que nos intérrogations intimes et universelles peuvent avoir sur nous, notre rapport à l’autre, à la société, au monde.

Text

Caroline Le Méhauté (1982) bevraagt de verhouding van de mens met diens omgeving: de aarde, maar ook de kosmos waar die aarde toe behoort. Haar sculpturen, installaties en werken op papier staan dichtbij de natuur in die zin dat ze bestaan uit aardse materialen zoals turf, kokosvezel en stenen. Een aardlaag van duizenden jaren oud of rotsen uit de onverwoestbare bergen in de Pyreneeën; slechts het materiaal heeft in al zijn eenvoud al de kracht om existentiële vraagstukken in zich te dragen.

In de abstracte verstilling van het beeld zit een inherent moment van reflectie. De aanblik van een – letterlijk en figuurlijk – verheven oppervlak gemaakt uit aarde, of van een cyanotypie (een fotografische print gemaakt met de directe interventie van zonlicht) die uitgeputte landbouwgronden toont vanuit de lucht, kan volstaan om de mens, de aarde, de kosmos in perspectief te plaatsen. Hoewel de geschiedenis van de getoonde aardlaag, en de vermoeidheid van de natuur die ons omringt, belangrijk zijn, is het ecologische vraagstuk niet haar eerste zorg. Waar het Le Méhauté om te doen is, is een veel fundamentelere vraag; een existentiële, filosofisch-poëtische reflectie over de positie van de mens in de eigen – natuurlijke, veel oudere, rijkere, grotere – omgeving.

De werken in kokosvezel en andere sculpturen dragen bijna allemaal de titel ‘Negociation’ – onderhandeling. Het gaat de kunstenaar niet om een commerciële onderhandeling of politieke lobby. Wel draait het hier om de continue negotiatie van onze persoonlijke positie ten opzichte van al datgene dat ons omringt. Als mens bevinden we ons in een bepaalde ruimte waar we ons toe verhouden en moeten we op elk moment een balans overleggen met de zwaartekracht. Ook elk ander element, dier, natuurverschijnsel staat in relatie tot elkaar: er is een doorlopende zoektocht naar compromissen binnen de natuur. Op microschaal staat dit besef dichtbij de praktijk van een beeldhouwer, die bij het maken van een sculptuur steeds moet onderhandelen met spelers als het materiaal, de ruimte, de massa, de zwaartekracht.

Van die constante negotiatie maakt Le Méhauté ons bewust door zelf bijzondere compromissen met haar materie, de ruimte en de toeschouwer te sluiten. Haar werk zweeft vaak; op de muur, bijna tegen het plafond, of in een witte achtergrond op papier. Die positionering is niet gratuit: de fysieke perspectiefwijziging brengt ook een mentale confrontatie mee. De aarde komt op gelijke hoogte met de mens; van horizontaal, letterlijk met de voeten getreden en dus nooit van dichtbij gezien, geroken of gevoeld, naar verticaal en face to face. Het hiërarchisch onderscheid valt weg en het besef groeit dat de aarde misschien niet volledig losstaat van de materie waaruit wijzelf zijn opgebouwd.

Tamara Beheydt

Groot Park 2, 3360 Lovenjoel
art@whitehousegallery.be
+32 473 391 478
Openingsuren
Vrij-Zat-Zon 14-18 u
en op afspraak