Caroline Le Méhauté

Caroline Le Méhauté (°1982, Toulouse)
Woont & werkt in Brussel (BE) (BE)
Media: tekeningen, sculpturen, installaties, video

Works
Ancrer le réel (2020) | 50 x 200 cm | Normandy peat & binder on wood
Ancrer le réel
Mécaniques des roches XXXIV (2020) | 40 x 30 cm | watercolor & black stone on paper
Mécaniques des roches XXXIV
Graphein 4 (2019) | edition of 3 | 80 x 60 cm | cyanotype on paper
Graphein 4
Négociation 60 - Echappée verticale (2014) | edition of 2 | 20 x 80 x 50 cm | video-installation & wood
Négociation 60 - Echappée verticale
Land LXXXXIV (2013) | 56 x 74 cm | watercolor & black stone on paper
Land LXXXXIV
Tout sujet déplace avec lui son horizon XXV (2017) | 84 x 64 cm | pigments & binder on paper (framed)
Tout sujet déplace avec lui son horizon XXV
Topologie du vide XXV (2017) | 40 x 40 cm | black stone & acrylic on paper (framed)
Topologie du vide XXV
The reverse (2018) | 10 silkscreen | 56 x 82 cm | powder of vulcanic rock on paper - image of the soil of Mars, taken by the robot Curiosity
The reverse (2018)
Gallery exhibitions
Into The Distance
-
Art fairs
Art on Paper 2021
-
External exhibitions
Activité des obliques
-
Biography

Née en 1982, Caroline Le Méhauté vit et travaille à Bruxelles et à Toulouse. Après une maitrise en Arts plastiques et une spécialisation en Sémiotique de l’Art (Toulouse), elle poursuit son cursus à l’Ecole nationale supérieure des Beaux-Arts de Marseille d’où elle sort diplômée en 2007. Cette même année, elle participe à la Biennale des Jeunes créateurs d’Europe et de la Méditerranée, en Italie.

Depuis lors, son travail est présenté dans des expositions personnelles et collectives dont: la Médiatine (Bruxelles); château de Servières (Marseille); Block T (Dublin); Postfuhramt Ouest, (Berlin); Marseille-Provence 2013 Capitale Européenne de la Culture; Spazio Testoni (Bologne); Musée National du Burkina Faso (Ouagadougou).. Ses œuvres figurent dans diverses collections privées et publiques : Fond communal d’art contemporain (Marseille) ; ¬¬Artothèque Leo Lagrange (Paris) ; 1% Collège Olympe de Gouges (Marseille). Elle reçoit le Prix Art [ ] Collector 2020.

Poétique et politique, le travail de Caroline Le Méhauté interroge intimement notre rapport au monde, à travers une réflexion sur la matière, l’espace et le temps. Partant d’éléments du terrestre et de l’Espace, ses sculptures, installations, dessins et vidéos, de même que sa pratique sonore, proposent un élargissement du regard. C’est ainsi que l’artsite questionne l’immensité, l’imperceptible et l’incommensurable présents à l’intérieur de nos expériences sensibles.

Text

Caroline Le Méhauté (1982) bevraagt de verhouding van de mens met diens omgeving: de aarde, maar ook de kosmos waar die aarde toe behoort. Haar sculpturen, installaties en werken op papier staan dichtbij de natuur in die zin dat ze bestaan uit aardse materialen zoals turf, kokosvezel en stenen. Een aardlaag van duizenden jaren oud of rotsen uit de onverwoestbare bergen in de Pyreneeën; slechts het materiaal heeft in al zijn eenvoud al de kracht om existentiële vraagstukken in zich te dragen.

In de abstracte verstilling van het beeld zit een inherent moment van reflectie. De aanblik van een – letterlijk en figuurlijk – verheven oppervlak gemaakt uit aarde, of van een cyanotypie (een fotografische print gemaakt met de directe interventie van zonlicht) die uitgeputte landbouwgronden toont vanuit de lucht, kan volstaan om de mens, de aarde, de kosmos in perspectief te plaatsen. Hoewel de geschiedenis van de getoonde aardlaag, en de vermoeidheid van de natuur die ons omringt, belangrijk zijn, is het ecologische vraagstuk niet haar eerste zorg. Waar het Le Méhauté om te doen is, is een veel fundamentelere vraag; een existentiële, filosofisch-poëtische reflectie over de positie van de mens in de eigen – natuurlijke, veel oudere, rijkere, grotere – omgeving.

De werken in kokosvezel en andere sculpturen dragen bijna allemaal de titel ‘Negociation’ – onderhandeling. Het gaat de kunstenaar niet om een commerciële onderhandeling of politieke lobby. Wel draait het hier om de continue negotiatie van onze persoonlijke positie ten opzichte van al datgene dat ons omringt. Als mens bevinden we ons in een bepaalde ruimte waar we ons toe verhouden en moeten we op elk moment een balans overleggen met de zwaartekracht. Ook elk ander element, dier, natuurverschijnsel staat in relatie tot elkaar: er is een doorlopende zoektocht naar compromissen binnen de natuur. Op microschaal staat dit besef dichtbij de praktijk van een beeldhouwer, die bij het maken van een sculptuur steeds moet onderhandelen met spelers als het materiaal, de ruimte, de massa, de zwaartekracht.

Van die constante negotiatie maakt Le Méhauté ons bewust door zelf bijzondere compromissen met haar materie, de ruimte en de toeschouwer te sluiten. Haar werk zweeft vaak; op de muur, bijna tegen het plafond, of in een witte achtergrond op papier. Die positionering is niet gratuit: de fysieke perspectiefwijziging brengt ook een mentale confrontatie mee. De aarde komt op gelijke hoogte met de mens; van horizontaal, letterlijk met de voeten getreden en dus nooit van dichtbij gezien, geroken of gevoeld, naar verticaal en face to face. Het hiërarchisch onderscheid valt weg en het besef groeit dat de aarde misschien niet volledig losstaat van de materie waaruit wijzelf zijn opgebouwd.

Tamara Beheydt

Groot Park 2
3360 Lovenjoel
Openingsuren
Vrij-Zat-Zon 14-18 u