Joke Raes

Artist portfolio
Wave X (black) (2019) | 52 x 41 x 43 cm | industrial leftovers - glue
Wave X (black)
Shelter (2016) | 181 x 80 x 180 cm | industrial leftovers - willow catkins - steel - glue
Shelter
Japanese mask X (VII) (2018) | 30 x 18 x 9 cm | Japanese porcelain
Japanese mask X (VII)
Wild walk I IX (2018) | 33 x 23 x 4 cm | Japanese porcelain
Wild walk I IX
Caressing waves (II) ( 2019) | 52 x 43 cm | Japanese paper - ink - framed in oak
Caressing waves (II)
Japanese mask X (II) (2018) | 30 x 18 x 9 cm | Japanese porcelain
Japanese mask X (II)
Mask X (III) (2019) | 26 x16 x 9 cm | porcelain
Mask X (III)
Fragile (I) (2019) | 58 x 39 x 13 cm | ceramic
Fragile (I)
Gallery exhibitions
Wave with me
-
Biography

Joke Raes (BE) finished the post graduate Higher institute of Fine Arts HISK in ‘16. Her organic drawings, sculptures and installations seem to come about without any effort but closer inspection reveals a dizzying level of detail: each work suggesting an obsession with the surface and all that lies beneath. As beautiful as her work might be, she doesn’t necessarily tell us a pleasant story. Dynamics bring along resistance and stagnation and decay is always lurking somewhere; eating its way to the surface like worms, showing through the skin, hiding inside a fabulous exuberance.

Residencies & expo worldwide: ’19: Van Abbemuseum NED, CC Destelheide public Artwork BE, ’18: Creative residency Arita Japan, Tokyo Belgium embassy, Kyoto Art center JP, Museum Dhondt Dhaenens BE, Cwart BE , Gallery deMijlpaal BE ‘17: European ceramic center NL ‘15: Biennial Contemporary Art Moscow RUS ‘13: Vanhaerents ArtCollection BE ‘12: Amazon Forest PER, Lima gallery shows, Red Sea underwater exhibition EGY ‘11: Coming people SMAK BE

Text

Zoals vruchtbare aarde ontelbare levensvormen baart, zo werkt Joke Raes aan een snel groeiend oeuvre. Haar tekeningen, sculpturen en installaties ontstaan schijnbaar moeiteloos maar wie naderbij komt duizelt het van de detaillering: elk werk is met grote aandacht gemaakt, verraadt obsessie met het oppervlak en alles wat daarachter ligt. Haar organische beeldtaal is die van het amazonewoud, van de woekerende, wriemelende natuur waarin de mens één soort is te midden van honderdduizenden andere – en toch slaagt Raes erin om het overzicht te bewaren, alsof ze de facetogen van een libelle heeft geleend om ook in volle vlucht nog precies te weten waar ze zich bevindt. Ze verdwaalt niet in de labyrintische lijnen van een tekening, lijkt niet te aarzelen als ze duizenden plastic tanden verlijmt – of haakjes, wat zijn het, deze kleine overgebleven industriële elementen die naadloos passen tussen de veren, de wilgenkatjes en de plantenzaden? Alles krijgt een heldere structuur, een afgeronde vorm die de kijker in staat stelt een eigen verhaal te construeren.

Er lopen verschillende formele thema’s door haar werk, zoals de denkbeeldige lijn die een tekening of assemblage deelt in twee helften of corresponderende sferen. De paren vormen spiegelbeeldige indrukken vol spanning en verlangen; Rorschachtests van overeenkomst en verschil. Binnen en buiten keren regelmatig terug; vulling en omhulling; bewaren, schuilen, verbergen. Een prominente plaats is er voor de fantasievolle botanische vormen die Raes tekent, lasert, kleit, breit en assembleert. De wortels, stammen, bloemen, kiemen, zwammen, bladeren, zaden en meeldraden spreken van een eigen plaats en identiteit; van uitwisseling, verstrengeling, bestuiving en symbiose. Met haar eclectische, tactiele materiaalgebruik vervaagt ze het onderscheid tussen natuur en cultuur – in wezen heffen de begrippen elkaar op: in haar werk verdwijnt de mens in de natuur en tegelijkertijd verdwijnt de natuur door toedoen van de mens.

De werken laten zich lezen als indringende metaforen, losgezongen van de persoonlijke anekdotes waarnaar soms een titel nog verwijst. Lost Lover heet het dan bijvoorbeeld – en je weet, neemt aan, dat er toentertijd iets gaande was. Hoewel haar sensuele beelden prachtig zijn om te zien, vertelt Raes niet per se aangename verhalen. Dynamiek gaat gepaard met weerstand en stagnatie en het verval is nooit ver weg; het vreet zich door het oppervlak naar buiten als wormen, schemert onder de huid, verschuilt zich in de fabelachtige overdaad.

Groot Park 2, 3360 Lovenjoel
art@whitehousegallery.be
+32 473 391 478
Openingsuren
Vrij-Zat-Zon 14-18 u
en op afspraak