Samuel Vanderveken

Exhibition view 'Blessed be our ship and those who sail her'
Exhibition view 'Blessed be our ship and those who sail her'
A place both wonderful and strange (2017)  | 61 x 45 cm | acrylics on gessoed wooden panel
A place both wonderful and strange
Set the spirit free (2018) | 90 x 61 cm | acrylics on gessoed wooden panel
Set the spirit free
Only for a moment (2018) | 61 x 45 cm | acrylics on gessoed wooden panel
Only for a moment
Dancing sunlight (2017) | 61 x 45 cm | acrylics on gessoed wooden panel
Dancing sunlight
Explorations (2018) | 61 x 45 cm | acrylics on gessoed wooden panel
Explorations
The world smiles with you (2018) | 125 x 77 cm | acrylics on gessoed wooden panel
The world smiles with you
View from the windowsill (2017) | 61 x 45 cm | acrylics on gessoed wooden panel
View from the windowsill
Selected Exhibitions
Mulder & Vanderveken
-
Biography

Samuel Vanderveken studeerde grafische vormgeving en schilderkunst in Gent en Nottingham (UK). Van 2009 tot 2012 was hij de drijvende kracht achter de artistieke vzw Opa Malyn te Mechelen. Na een residentie van een jaar in Leipzig (D) verhuisde hij naar Brussel waar hij momenteel woont en werkt. Vanderveken toonde ondermeer werk in De Garage (Mechelen), Kusseneers Gallery (Brussel), Het Paviljoen (Gent), Westpol Air Space (Leipzig-D) en S.M.A.K. (Gent).

Text

De artistieke praktijk van Samuel Vanderveken streeft niet naar het herhaaldelijk toepassen van een soortgelijke techniek op wisselende onderwerpen; en ook niet naar herkenbaarheid. Hij is veeleer op zoek naar intens en diep begrip van het medium schilderkunst, zonder daarbij de illusie van een einddoel te koesteren. Het is eerder de weg zelf, de energie van het "semper excelcius", die zijn doel is. Dit zichzelf steeds hoger drijven, steeds dieper bevragen, geeft zin aan een bestaan dat verder absurd en gedetermineerd is: twee begrippen die essentieel zijn in zijn werk. Want zo verscheiden de vorm, zo consistent is de boodschap van Samuel Vanderveken, die humus vond in idee├źn van Camus, Kafka, de wereld van de cartoon en de tao├»stische filosofie. Dit uit zich in verwonderlijke taferelen, figuratief of abstract, waarin alles lijkt te mogen en te kunnen, in een wervelwind van vorm en kleur, aangenaam chaotisch of licht waanzinnig. De beelden beginnen vanuit het experiment en evolueren naar de idee, of omgekeerd, alsof de kunstenaar telkens op een kruispunt staat waar hij nog alle richtingen uitkan.