Warre Mulder

Warre Mulder (°1984, Antwerpen)
Woont & werkt in Zeeland (NL)
Medium: sculpturen, video

Works
When times are strange and things are compelled to be rearranged... transformer must change (2020) | 210 x 75 x 71 cm | wood - paint - epoxy
When times are strange and things are compelled to be rearranged... transformer must change
Palm tree in (too) tight Delftware (2020) | 168 x 73 x 80 cm | wood - paint - oil - pastel
Palm tree in (too) tight Delftware
Canned energy freedom wizard (detail) (2020) | 160 x 54 x 54 cm | wood - paint - paper mache - epoxy
Canned energy freedom wizard
Too big to handle (2020) | 50 x 24 x 25 cm | ceramics - paint
Too big to handle
Relic for tomorrow (2020) | 36 x 28 x 10 cm | ceramics - wood - paint
Relic for tomorrow
Tijd voor echte dingen (2020) | 78 x 30 x 28 cm | wood - paint - ceramics - plaster - PEfoam
Tijd voor echte dingen
Sometimes you're the hammer sometimes you're the nail (2020) | 65 x 25 x 13 cm | wood - epoxy - paint - paper mache
Sometimes you're the hammer sometimes you're the nail
Icarus du jour (2020) | 62 x 56 x 30 cm | wood - paint - paper mache - epoxy
Icarus du jour
Gallery exhibitions
Zillion Forefathers
-
Group exhibition
-
Mulder & Vanderveken
-
Mingels, Mulder & Van Soom
-
Art fairs
Art Rotterdam 2020
-
Vienna Contemporary 2018
-
External exhibitions
100 sculptors of tomorrow
New magical realism
-
Bright
-
Biography

In de sculpturen van Warre Mulder (België, °1984) worden vormen en technieken op een speelse manier gecombineerd. Uit combinaties van keramiek, hout en kunststof ontstaan kleurrijke creaturen die lijken te zijn opgeroepen uit een absurde wereld. Warre Mulder heeft de intentie de sculpturen een ziel mee te geven. Om dit te bereiken wordt er door de kunstenaar gesampled uit het onuitputtelijke archief van de sculpturale traditie waarin er geen onderscheid wordt gemaakt tussen religieuze sculpturen en de bezielde kinderwereld van speelgoed.

Text

Geestig en geestrijk

De continu aangroeiende beeldhouwkunst van Warre Mulder (°1984, Antwerpen) is een veranderend universum vol transformaties. Koorddansend op grenslijnen tussen geestig en geestrijk, oprecht bezield en grijnzend, spontaan en gepland roept de kunstenaar hybride sculpturen in het leven: fantasierijke fabelwezens, mensbeelden, dieren, een plant of een object. Ze kunnen iets hebben van archetypes, voorouderbeelden, wachters of boodschappers, vaak tegelijk vrolijk en verontrustend. Spiritualiteit en humor, animisme en spel, associaties en betekenissen buitelen over elkaar heen in een persoonlijke beeldtaal die iedereen kan aanspreken.

Sinds 2015 woont de kunstenaar in een vroegere school in het Nederlandse polderdorp Hengstdijk. In zijn atelier zet hij een mix van materialen en sculpturale tradities naar zijn hand. Liefst natuurlijke materialen zoals hout of klei, en soms zijn het zelfgemaakte mengsels. Meermaals laat hij het toeval meespelen door allerlei onderdelen samen te puzzelen tot iets verrassends en zinvols ontstaat, maar hij combineert ook onderdelen met voorbedachten rade en hij boetseert beelden in één stuk. Hij gaat geregeld aan de slag met motieven en objecten die reizen doorheen de tijd, al dan niet van de ene cultuur naar de andere, en onderweg van betekenis veranderen. Wat hem het meest fascineert, zijn oermenselijke neigingen en hoe de mens sinds het begin der tijden overal ter wereld vormen, motieven en symbolen creëert om grip te krijgen op de werkelijkheid.

De prehistorie, modernisme, etnografische kunst, volkskunst, middeleeuwse sculpturen, strips, sciencefiction, kinderspeelgoed en noem maar op: culturen en tijden, figuratie en abstracte patronen wervelen door elkaar in een meestal kleurrijke kunst over onze tijd en de condition humaine. Met een diploma van schilderkunst op zak, en voor een stuk opgeleid als beeldhouwer, stort Warre Mulder zich hoofdzakelijk op een polychrome beeldhouwkunst van beschilderde sculpturen. In de beginjaren trok hij ook de aandacht met videowerk. Na lange tijd pompt hij weerom een nieuw leven en een andere dynamiek in zijn beeldhouwkunst met een videowerk: een sculpturaal-picturale video, altijd in beweging en met een psychedelisch kantje.

Spiritualiteit en animisme worden meer en meer naar voren geschoven door tentoonstellingsmakers. Zo ga je nog denken dat een nieuwe tendens opkomt in de actuele kunst. Heeft Warre Mulder iets met animisme? "Animisme zie je in alle tijden overal ter wereld. Het is een van de oermenselijke neigingen, die ik opzoek in mijn kunst. De instinctieve drang om iets levends te zien in levenloze dingen is eigen aan de mens. Als kind heb ik dat heel erg beleefd door speelgoed te zien als iets levends. Eigenlijk ligt dat aan de basis van wat ik nu doe. Ik wil in mijn werk een bezieling krijgen, een dosis animisme. Ik wil dat de textuur iets tactiels kan oproepen, dat de materialen een natuurlijke oorsprong hebben, dat het met de hand is gemaakt. Het is een soort puurheid, waar ik heel eerlijk naar op zoek ben. Het is echt een zoektocht naar spiritualiteit en animisme. Je bent ernaar op zoek en je wil er graag in geloven, maar je kan er ook weer niet helemaal in geloven en dan ga je relativeren."

Wat regelmatig terugkomt in zijn kunst is een spel van geschilderde geometrische patronen, waarbij je kan denken aan volkskunst of de abstractie van modernisten. "Patronen komen al voor op prehistorische artefacten", merkt Warre Mulder op. "Blijkbaar is het een oermenselijke neiging. Het is iets dat mensen overal ter wereld onafhankelijk van elkaar deden en doen, iets dat niet wordt doorgegeven van cultuur tot cultuur. Er zit een ritme en een herhaling in, waardoor het voor mij raakt aan een bepaalde vorm van levenskracht."
Of hij nu wil of niet, Warre Mulder doet met zijn werk mee met het eigentijdse debat over globalisering en het pleidooi voor multiculturalisme. De kunstwereld greep al naar het gedachtengoed van wijlen Édouard Glissant, de Caraïbische schrijver die opkwam voor een hybride samenleving. Zijn filosofie stond niet ver af van het rizoom-model van Deleuze en Guattari. Niet dat de kunstenaar daarmee bezig is. Cultuurvermenging is voor hem bijna vanzelfsprekend: "Naar mijn gevoel leven we in een tijd waarin alles uit het verleden en andere culturen gewoon allemaal bij onze cultuur en onze identiteit is gaan horen, en dat is tegelijkertijd verwarrend. Wat ik maak, kan in principe van overal komen. Het veranderlijke van bepaalde vormen en personages die doorheen de geschiedenis steeds terugkomen en dingen die reizen van de ene cultuur naar de andere, het is wel een soort signaal dat ik in mijn werk wil hebben. Ik speel mijn bescheiden rol in dat verhaal door zulke vormen en beelden op mijn beurt te hergebruiken en te herformuleren, zonder ze echt te citeren."

Zijn hoogste sculptuur tot nu toe is een 'Transformer', die bang is van verandering. De robuuste figuur heeft iets van voorouderbeelden of tempelwachters uit oude beschavingen en lijkt tegelijk ontsnapt uit computergames of comics. Tussen haakjes: als kind speelde Warre Mulder met 'Tranformer'-figuren uit de gelijknamige reeks strips en tekenfilms. Een andere sculptuur voert Pinokkio op. Een veelgebruikt personage, ook in de eigentijdse kunst. Net daarom gaat Warre Mulder ermee aan de haal. Voorts keek hij naar Afrikaanse sculpturen van Europese ruiters en Portugese ruiterbeelden. Pinokkio is een icoon van de leugenaar, maar blijft tegelijkertijd een onschuldige jongen. Zittend op een te klein paard toont hij zijn hart. Zo worden kanttekeningen geplaatst bij veroveringen en onze perceptie van kolonialisme. In dezelfde beweging wordt de traditie van het ruiterbeeld geactualiseerd.

Christine Vuegen

Groot Park 2
3360 Lovenjoel
Openingsuren
Vrij-Zat-Zon 14-18 u