Caroline Le Méhauté (°1982, Toulouse)
Lives & works in Brussels

Selection of works available
Négociation 139 - Un certain détachement
Négociation 116 - Vivre le trouble
Négociation 121 - Sa peau
Négociation 125 - Suspension d'innocence
Négociation 126 - Aérobie
Négociation 127 - Les herbes folles grandissent en terre saine
Négociation 129 - L'immensité intime
Négociation 131 - Métaphysique de l'incontournable
Négociation 133 - Objet-action (Tellus Project)
Négociation 135/136/137/138/140 - Objet-action (Tellus Project)
Négociation 118 - Révolution animale
Négociation 119 - Défence sensible
Négociation 109 - Croître en silence II
Négociation 81 - Ce qui est, ce qui n'est pas, ce qui pourrait-être
Négociation 73 - Distance de l'horizon
Négociation 23 - Mirage
Artist portfolio
Négociation 34 - Porter surface (2011) | 100 x 170 x 130 cm | wood, metal cocos, peat of cocos
Négociation 34 - Porter surface
Négociation 78 - Civilisations (2015) | 78 x 105 x 33 cm table 73 x 105 x 33 cm, each object 5 x 7 x 20 cm | edition of 2 | earth, paint, concrete, silicone, parafine, black sand
Négociation 78 - Civilisations
Négociation 107 - S'alléger un peu IX (2021) | 26 x 40 x 28 cm | mixte technique
Négociation 107 - S'alléger un peu IX
Graphein 14 (2019) | edition of 3 | 50 x 40 cm | cyanotype on paper
Graphein 14
Ancrer le réel (2020) | 50 x 200 cm | Normandy peat & binder on wood
Ancrer le réel
Land LXXXXVI (2013) | 56 x 74 cm | watercolor & black stone on paper
Land LXXXXVI
Mécaniques des roches XXVI (2020) | 40 x 30 cm | watercolor & black stone on paper (framed)
Mécaniques des roches XXVI
Topologie du vide XXIV (2017) | 35 x 35 x 4 cm | black stone & acrylic on paper (framed)
Topologie du vide XXIV
Gallery exhibitions
TELLUS
-
Into The Distance
-
Art fairs
Art Brussels 2023
-
Art Brussels 2022
-
Art on Paper 2021
-
External exhibitions
Nos Fières Allures
-
Symbiosium_Cosmogonies Spéculatives
-
La Casa
-
Centre Wallonie-Bruxelles
-
Biography

Née en 1982 à Toulouse, Caroline Le Méhauté vit et travaille à Bruxelles. Après une maitrise en Arts plastiques et une spécialisation en Sémiotique de l’Art à l’Université Toulouse Jean Jaurès, elle poursuit son cursus à l’Ecole nationale supérieure des Beaux- Arts de Marseille d’où elle sort diplômée en 2007. Cette même année, elle participe à la Biennale des Jeunes créateurs de l’Europe et de la Méditerranée, en Italie.
Depuis lors, son travail est présenté dans des expositions personnelles et collectives dont: la Médiatine (Bruxelles), The Elemental (Palm Springs, Californie), Block T (Dublin), Postfuhramt Ouest (Berlin), Marseille-Provence 2013 Capitale Européenne de la Culture, Spazio Testoni (Bologne), Musée National du Burkina Faso (Ouagadougou). Ses œuvres figurent dans diverses collections privées et publiques : Fond communal d’art contemporain (Marseille), Artothèque Leo Lagrange (Paris), 1% Collège Olympe de Gouges (Marseille).
Quatre monographies ont été publiées sur son travail : Activité des obliques, éditions Art [ ] Collector (2020) ; Horizons, Usine Utopik (2016) ; Le calcul des Moments, Centre Cultu- rel Wolubilis (Bruxelles-2014) ; Créer en creux, éditions Muntaner (France-2013).
Empreintes des lois de la nature, les formes poétiques de Caroline Le Méhauté interrogent intimement notre rapport au monde, à travers une réflexion sur la matière, l’espace et le temps. Partant d’éléments du terrestre et de l’Espace, ses sculptures, installations et vidéos, de même que sa pratique sonore, proposent un élargissement du regard. C’est ainsi que l’artiste questionne l’immensité, l’imperceptible et l’incommensu- rable présents à l’intérieur de nos expériences sensibles.
Comment se situer? Comment se positionner? Comment prendre place? Telles sont les questions développées dans la création de Caroline Le Méhauté. Laquelle met en perspective l’impact que nos intérrogations intimes et universelles peuvent avoir sur nous, notre rapport à l’autre, à la société, au monde.

Text

Caroline Le Méhauté (1982) questions the relationship between humans and their environment: the earth, but also the cosmos to which that earth belongs. Her sculptures, installations and works on paper are close to nature in the sense that they consist of earthly materials such as peat, coconut fiber and stones. An earth layer thousands of years old or rocks from the indestructible mountains of the Pyrenees; the material, in all its simplicity, already has the power to contain existential questions.

There is an inherent moment of reflection within the abstract stillness of the image. The sight of a – literally and figuratively – elevated surface made of earth, or of a cyanotype (a photographic print made with the direct intervention of sunlight) showing depleted agricultural land from the air, can be enough to put man, the earth, or the cosmos in perspective. Although the history of the strata shown, and the weariness of the nature that surrounds us, are important, the ecological issue is not her primary concern. What really matters to Le Méhauté is a much more fundamental question; an existential, philosophical-poetic reflection on the position of man in his own – natural, much older, richer, larger – environment.

The coconut fiber works and other sculptures all bear the title "Negociation" – negotiation. The artist is not concerned with a commercial discussion or a political lobby. What matters here is the continuous negotiation of our personal position in relation to everything that surrounds us. As humans, we find ourselves in a certain space to which we relate and we have to consult a balance with gravity at all times. Every other element, animal, or natural phenomenon is also related to each other: there is a continuous search for compromises within nature. On a microscale, this realization is close to the practice of a sculptor, who, when creating a sculpture, must always negotiate with aspects such as the material, space, mass, and gravity.

Le Méhauté makes us aware of this continuous negotiation by making special compromises with her own materials, the space and the spectator. Her work often floats; on the wall, almost reaching the ceiling, or in a white background on paper. This positioning is not gratuitous: the physical change of perspective entails a mental confrontation. The earth is levelled with man; from horizontal, literally trampled underfoot and therefore never seen, smelled or felt up close, to vertical and face to face. The hierarchical distinction disappears and the realization grows that the earth may not be completely separate from the matter from which we ourselves originate.

Tamara Beheydt

Chaussée de Charleroi, 54 1060 Brussels
art@whitehousegallery.be
+32 473 391 478
Opening April 20,2024
Open Thu,Fri,Sat 1-6 PM